fredag 10 juli 2015

Skogens skafferi

Igår blev det en tur ut i skogen för att kolla efter blåbär. Efter lite letade så hittade vi lite blåbär. Så blev några askar att frysa in och ha till filen eller yoghurten i vinter. När jag gick där i skogen så tänkte jag på vad mycket som växer i skogen som man inte tar till vara på egentligen. Är mycket bär som ingen plockar och massa svamp som bara ruttnar bort.
Just svamp är jag ingen hejare på brukar bara plocka kantareller. Men bär brukar jag plocka de mesta sorterna. Blåbär, lingon, hallon och smultron. Har en dröm att hitta så mycket smultron så jag kan koka smultronsaft.
Ska noga ladda upp frysen med bär till vintern för köpa blåbär i vinter brukar kosta rätt så mycket. Fast då är ju de färska men ska man ha dem i filen så spelar det ju ingen roll de är frysta.
Annars blev väl gårdagen inte riktigt som man hade tänkt sig den. Hann med en tur ut i verkstaden för att måla byrån för sista gången trodde jag men det får bli en omgång till på den. För det lyste igenom den gamla färgen.
Men mitt fönsterprojekt hanns inte med men så här det när man har semester man tar dagen som den kommer.
Idag är det också en sådan där tråkig dag om man tittar ut vädermässigt. Så får se vad dagen ger.
Man har ju lite projekt för dessa regn dagarna om man säger så.
Men som vanligt så blir det kaffe först fast inte ute på altanen denna gången får bli inne vid köksbordet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar