fredag 13 december 2013

Lucia

Ja idag är det lucia med allt vad det innebär. Men det har blivit annat som tar bort traditionen av lucia på senaste åren och mer och mer blir det. Får inte ha pepparkaksgubbar i luciatåget var väl förra årets grej för det var ett hån mot svarta mäninskor. Vad pepparkakor har med mäninskor att göra är ju en kaka för guds skull. Detta året skulle det inte få vara några tomtar i vissa tåg utan alla skulle vara vitklädda. Det är väl mer rasistiskt i mina ögon sett men löjligt. Vi har haft dessa traditioner i åratal varför kan vi inte få fortsätta med detta. Jag har inte tagit skada av det i alla fall inte vad jag vet av. Andra kanske har en annan tanken om mig men jag är som jag är.
Sedan detta med att man inte ska vara i kyrkan för en del är inte kristna, okej då men då får väl de besöka sin lokal vad de nu har för religion. Men då ska det var rätt åt alla håll så sluta med dessa böneutrop som de har börjat med jag är inte muslim men förstår de som har den tron. Måste finnas modernare sätt att kalla till bön än att någon står och ropar i ett torn.
Hoppas det slutas med allt detta tjafs om allt detta. Julen är traditioner i alla länder låt alla ha sina traditioner i fred och håll sams.
Idag är det ju även fredag den 13 vilket innebär att det är en otursdag så man får väl hålla sig inne.
Så man inte går och bryter benet eller nåt. Blir att krypa upp i soffan med en bok för min del. Tar en glögg med lussekatt till. Undrar när dessa ska förbjudas finns säkert nåt fel med att vi äter dessa vid jul också i någon ögon.
Ha det bra så länge och ha en trevlig lucia! Men ta det lugnt med alkoholen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar