onsdag 30 september 2015

Mycket som hänt!

Åter igen har jag inte skrivit på ett tag och som vanligt är det mitt jobb som ställer till det när man ska hålla bloggen uppdaterad. Är alltid svårt att få till inlägg när man är ombord och jobbar.
Men nu ska jag försöka uppdatera er om de senaste dagarna.
Detta arbetspasset var inte likt de andra kan jag säga. Började redan andra dagen på passet med att vi låg stilla i Åbo för en servicedag. Dessa dagarna är det inte mycket som fungerar som det brukar. Strömmen bryts ibland och vattnet försvinner. Sedan det ända man gör är att städa köket så ni kan ju tänka er hur det är när vattnet eller strömmen försvinner.
Sedan började vi åka som vanligt igen i ungefär en vecka innan det var för en ny dag i Åbo hamn då vi skulle byta tidtabell. Eftersom systerfartyget skulle in på varv så skulle vi byta tidtabell och avgå från Åbo på kvällen istället för morgon.
Denna dagen så jobbade man lite på förmiddagen sedan passade man på att ta en tur i land. Det hör ju inte till vanligheterna att man går i land på finska sidan. Blev en tur ner till stan för en kaffe.
Åbo är en fin stad påminner lite om Trollhättan då de också har en kanal som går igenom staden.
Var längesedan jag var på finsk mark förr åkte man ju dit varje sommar och besökte farmor och farfar och resten av släkten.
Nu tror ni säkert att detta var sista dagen vi låg stilla men tji fick ni för det blev en dag till. Fast denna gången var det inte planerat.
En kväll när vi skulle avgå så fick vi tekniska problem så då blev vi liggande igen.
Så tre liggedagar på ett pass undra om man får uppleva det igen.
Nu är man i alla fall hemma igen och få sitta och äta frukost vid sitt egna köksfönster och istället för att ha en utsikt av kobbar och skär så får man se när grannarna skrapar rutorna för att åka till jobbet.
Jag ska försöka köra igång med mina alla projekt jag har med en gång denna gången så jag hinner undan med lite av allt.
Så vi hörs av vid ett annat tillfälle.
Bild på en av Viking lines fartyg

Åbo

Systerfartygen för mot för i Åbo hamn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar