tisdag 29 december 2015

Speedwaytankar!

Tänkte skriva lite om mitt andra stora intresse i livet nämligen speedway. Kanske blir någon av er läsare också nyfiken på denna sport. Om ni skulle bli det så skriv gärna en rad här så jag vet så kan jag kanske hjälpa dig lite på traven.
Som ni vet så är mitt favoritlag Dackarna från Målilla är väl inte så konstigt i och för sig då jag är uppväxt där. När man var liten så var man på nästan varje tävling då min pappa jobbade som banvakt på tävlingar. Sedan blev det lite uppehåll i att kunna följa speedwayen på plats då jag började plugga på annan ort.
Men de senaste åren har jag försökt följa så många matcher jag kan. Får väl se om det även blir några bortamatcher nästa år.
Nu tänkte jag ge mig på att tippa lite inför säsongen men först ska jag gå igenom säsongen som varit lite. Blir typ en plus och minuslista. Vi börjare med det mindre bra.
Minussidan

- Vädret som vanligt får man väl säga. Ni som är så insatta i speedway så är regn inget bra för att till en bra speedwaytävling ur säkerhetstänk.
Denna säsongen har det nog inte regnat så mycket som det gjorde på tisdagarna när det skulle köras speedway någon gång. Får hoppas det blir bättre nästa säsong så folk kommer tillbaka till arenorna.
Det behöver klubbarna.

- Skadorna även detta året så kom dessa skador som förstör för så många lag. Jag tycker det har blivit fler på de senaste åren då många förare kör över gränsen många gånger.
Sedan blev ju en av mina favoritförare så svårt skadad att han blev förlamad. Darcy Ward var nog en av de förare som var en fröjd att se på banan. Så som han behandlade en speedwayhoj var det inte många som kan. Han hade nog blivit världsmästare många gånger. Nu slutade en speedwaykarriär alldeles för tidigt.

Nu över till lite positivt istället nämligen pluslistan.

+ Sveriges överraskande VM-guld i lag. Det måste komma först på listan. Var väl ingen som trodde på detta innan säsongen började efter allt bråk som varit i landslaget. Slog riktigt i underläge mot toppnationer som Polen och Danmark. Nu fick visserligen Polen en av sina toppförare svårt skadad men ändå. Riktigt starkt gjort.

+ Vetlandas SM-guld bär mig lite emot att skriva detta då det är värsta konkurrenten till Dackarna. Men de får alltid ihop ett starkt lag på pappret som samtidigt levererar på banan. Se ut att bli likadant nästa säsong.

Nu lite tankar om nästa säsong.

Vem som blir världsmästare är riktigt svårt att tippa så här tidigt men jag tippar på Jaroslaw Hampel. Får han bara vara frisk och hel så tror jag han håller hela vägen denna gången. Är hans tur nu känns det som. Men finns många som slåss om titeln. Tai, Greg och Nicki för att nämna några.
Min joker bli Bartosz Zmarlik är en högoddsare jag vet. Första säsongen i GP kan bli svårt att hålla fokus en hel säsong men det han visat då han varit med i GP-tävlingar så vet man aldrig.

Vetlanda försvarar sitt SM-guld även detta året med Piraterna som största utmanare. Mitt Dackarna hamnar nog i mitten av tabellen då de har ett ungt lag för framtiden så hoppas de får behålla dessa förare några år nu. Så tar vi tillbaka guldet så småningom.
Tabellen kommer nog se ut så här med mina tankar.

1 Vetlanda
2  Piraterna
3 Indianerna
4 Dackarna
5 Lejonen
6 Rospiggarna
7 Masarna
8 Smederna

Svårt som sagt att tippa så här långt i för väg men jag får väl uppdatera lite till våren när man ser lite hur förarna ser ut på försäsongen.
Nu väntar vi bara in våren och sommaren. Så ni som inte sett speedway bege er till en arena och titta på denna spännande sport.
Ha det så bra på er.




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar