söndag 12 januari 2014

Snöig söndag

Då vaknade man upp efter att tagit en sovmorgon och vad får man se jo att det snöar ute. Trodde man skulle klara sig från snön. Nu är det inga gigantiska mängder så man behöver inte ut och skotta.
Var bara för jag var ute igår och grävde bort lite pallkragar som de hade odlat något i. Hade tänkt jämna till det idag men det får vänta till våren verkar det som.
De här pallkragarna hade odlat något i men jag vet inte vad för det så för jäkligt ut i somras. Nu blir det gräs där och sedan ska nog plantera två stycken vinbärsbuskar där. För detta är nog första gången på en hustomt jag inte har en enda bärbuske.
Igår när jag var ute så såg man också hur ojämn gräsmattan är på sina ställe. Blir att jämna till detta med matjord i vår och så in nytt gräs. Konstigt att de har låtit den vara så ojämn med tanke att det har bott en som suttit i rullstol här en gång i tiden. Men de var kanske inte så noga med det.
Jag har ju skrivit hur min intresse för hus och trädgård började när jag hjälpte en man som satt i rullstol. Han hade aldrig godkänt denna trädgård. Han hade som mål att han skulle kunna köra överallt i sin trädgård. Så man fick jämna till och bygga ramper lite här och där. En del är faktiskt kvar vid det huset fortfarande.
Ska berätta en lite rolig historia om detta. En gång så ville han att jag skulle bygga en ramp ner till hans matkällare som låg under hans hus. Det var bara det att det var en sådan där gammal dörr som var väldigt låg i höjd med en hög tröskel. Sedan var det en stentrapp i granit som man inte flyttade på hur som helst.
Då tyckte han jag skulle gräva typ som kanal eller vad man ska säga på en 5meter så han kom ner i samma höjd som källaren. Jäkla tur att man lyckades avstyra det projektet. Men sådan var han envis att han skulle kunna vara överallt.
Ja det var en rolig tid med det man lärde sig mycket vad man kan göra och inte.
Nä nu är det kaffedags.
Vy från köksfönstret!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar