tisdag 10 januari 2017

Sänkt rotavdrag

Jag skrev ett kort litet inlägg om rotavdrag för något år sedan. Om vad det skulle leda till om den nuvarande regeringen sänkte det.
Nu har det kommit ut lite siffror vad som hänt på den fronten och som jag förespådde så har det både försvunnit jobb och mindre pengar in till statskassan.
5963 stycken rotföretag har försvunnit eller omräknat till procent 8.8% sedan rot sänkts till 30%.
Detta innebär 5000heltidstjänster nu när vi verkligen behöver alla jobb vi kan tänka oss.
Köparna av rot har minskat med hela 15% men jag tror inte folk fixar med sina hem mindre utan de utnyttjar nog svart arbetskraft. Vilket i sin tur leder till ännu mindre pengar till staten.
Så nu undrar jag hur tänker sittande regering när de bestämmer detta. För det verkar ju som om de inte kan räkna. Finns det något negativt med rot? Något måste de ju ha hittat.
I mina ögon så är rot något bra på flera punkter. Fler jobb, mer pengar till statskassan och folk tar hand om sina bostäder som i slutändan generar mer pengar.
Det var ett litet inlägg åter om min inställning till rotavdragen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar